In deze post worden allerlei beeldaspecten behandel van kunst die aansluiten op ons thema. De beelden zijn onderverdeeld in drie periodes: klassieke kunst, post moderne kunst en moderne kunst.
Klassieke kunst (3D)
Reliëf op trap in een ruïne van het Oud-Perzische rijk (huidig Iran)
|
Ruimte
Het is een ruimte innemende voorstelling. Het is een bas-reliëf. Dat wil zeggen een ondiep uitgesneden beeld. Van het vooraanzicht is het heel realistisch, de voorstelling komt namelijk als het ware uit de muur zetten. Vanaf de zijkant bekeken kun je de voorstelling niet goed zien, je krijgt dan een sterk vertekend beeld.Doordat de voorstelling is uitgesneden uit steen maakt het dat er volume in zit.
Kleur
Het is een bas-reliëf die onbeschilderd is. De enige kleuren die zichtbaar zijn, zijn de kleuren van de steensoort zelf.Er wordt echter wel gebruik gemaakt van licht en donker contrast door verschil in textuur.
Ook de lichtinval speelt een rol bij deze afbeelding. Door de verschillen in diepte zullen er schaduwen te zien zijn.
Vorm
Het is een plastisch werkstuk. Het is gemaakt door stukken steen uit te hakkenTextuur
Er is een duidelijke textuur te zien in de voorstelling. De leeuw wordt groots en sterk afgebeeld. De spiermassa in de poten is heel duidelijk zichtbaar gemaakt. Dit laat zien hoe krachtig hij is. De manen hebben een fijnere structuur, dit laat zijn schoonheid en macht zien.De gelaatsuitdrukking van de leeuw is door de fijne structuur goed naar voren gebracht, je ziet hem echt in zijn prooi bijten.
Compositie
Er is sprake van een centrale compositie. Er is alleen een voorstelling op de voorgrond aanwezig. Namelijk een leeuw die zijn prooi vangt.Er wordt beweging gesuggereerd door de diagonale lijnen. De leeuw en zijn prooi zijn niet in een ontspannen houding weergeven, maar juist in het heetst van de strijd.
In de manen van de leeuw en de vacht van zijn prooi kun je een duidelijk patroon in textuur herkennen.
Modernisme (2D)
Henri Rousseau - The sleeping gipsy
|
Ruimte
Ruimtesuggestie door: Lichtinval: Het is avond/nacht en het licht komt van de maan. De vormen op het doek krijgen volume door de schaduwenPlaats in het grondvlak: de leeuw en de gipsy zijn duidelijk op de voorgrond afgebeeld. Zij zijn dus dichtbij. De horizon ligt verder weg, je ziet een uitgestrekte zandvlakte.
Overlapping: er zijn een aantal dingen die elkaar overlappen, bijvoorbeeld leeuw die achter de gipsy geplaatst is. Ook overlappen de heuvels in het zand elkaar, de ene is groter dan de ander. Hiermee wordt ook ruimte gesuggereerd.
Kleur
Je ziet veel warme kleuren op de voorgrond. Het zand, de leeuw, de gipsy en haar toebehoren. Dit staat tegenover de koude kleur, blauw, van de nacht.
Ondanks de warme kleuren op de voorgrond zijn er door de schaduw ook veel donkere kleuren te zien. Zo is de leeuw erg donker afgebeeld, waardoor hij nog mysterieuzer wordt.
Er zijn veel zachte kleuren aangebracht in het schilderij, dit straalt rust uit.
Er zijn veel licht-donker contrasten aangebracht, het is nacht.
Vorm
Vormen worden in dit schilderij zichtbaar gemaakt door de contouren, de lijnen. Deze zijn zichtbaar gemaakt door het verschil in kleur.De vormen zijn niet afgebakend met zwarte lijnen, maar door de lichtinval kun je heel duidelijk zien waar de vormen ophouden. Er is gespeeld met licht en donker. De contouren van de leeuw steken helder af tegen de achterliggende restvorm.
De vorm van de leeuw is zachtaardig. Hij staat in een ontspannen houding met zijn kop wat naar beneden. Hij ziet er kalm uit.
Textuur
Er is een hele zachte textuur zichtbaar op het schilderij. Er is weinig gebruik gemaakt van harde Verfstrepen of vegen. Het schilderij is gemaakt van olie op canvas.Ook de leeuw heeft een zachte textuur.
Compositie
Er is sprake van een centrale compositie. De vrouw en de leeuw zijn in het midden van het schilderij, en op de voorgrond afgebeeld.Er wordt voornamelijk gebruik gemaakt van horizontale lijnen. De horizon, de staart van de leeuw, de ligging van de gipsy, het patroon van de jurk, de ligging van het muziekinstrument.
Dit zorgt voor rust en harmonie in het schilderij.
Postmodernisme (4D)
Het verloop van de kleur van de lucht is heel realistisch gedaan. Eerst een blauwe lucht, daarna gaat de zon onder en kleurt de lucht van oranje, naar geel, dan weer paars en eindigt donkerblauw.
Door het vallen van de avond en de kleuren die erbij zijn gebruikt, krijg je er als kijken een warm gevoel van.
Aan het einde van het filmpje is het nacht en worden er meer donkere kleuren gebruikt.
Er wordt gebruik gemaakt van de natuurlijke vormen van de dieren en planten, zo lijkt het realistischer.
Ruimte
Het is een ruimte innemende voorstelling. De jungle is het decor voor het filmpje. Het is avond en langzaam aan wordt het steeds donkerder.Kleur
Er wordt veel gebruik gemaakt van kleur in het filmpje. Er worden ook veel kleurnuances gebruikt. Vooral de kleur groen heeft veel nuances, om de diepte te versterken.De dieren in het filmpje hebben allemaal bruintinten, om hun dierlijkheid te versterkenHet verloop van de kleur van de lucht is heel realistisch gedaan. Eerst een blauwe lucht, daarna gaat de zon onder en kleurt de lucht van oranje, naar geel, dan weer paars en eindigt donkerblauw.
Door het vallen van de avond en de kleuren die erbij zijn gebruikt, krijg je er als kijken een warm gevoel van.
Aan het einde van het filmpje is het nacht en worden er meer donkere kleuren gebruikt.
Vorm
Er is veel gebruik gemaakt van zachte vormen en lijnen. Het filmpje gaat over liefde, de zachte lijnen symboliseren die liefde. Het zijn wat meer ingetogen vormen.Er wordt gebruik gemaakt van de natuurlijke vormen van de dieren en planten, zo lijkt het realistischer.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten