In deze post wordt een beeldende les behandeld. In deze beeldende les behandeld: het beeldend vermogen, een beeldend probleem, werkprocessen én een lesplan.
Lesopzet
Lesdoel
Aan het einde van de les kunnen de kinderen een beeldend probleem oplossen met hun beeldend vermogen.
Benodigdheden
- Kippengaas
- Kranten
- Behangerslijm
- Verf
Doelgroep
Deze les voor een groep 7. Dit omdat het vrij ingewikkeld is om met kippengaas te werken en de kinderen hier wel wat ouder voor moeten zijn. Ook heb je dan minder kans dat ze zich snijden of schaven aan het kippengaas.
Opdracht
De kinderen gaan een roofdier maken. Het wordt geen gewone roofdier maar een roofdier dat samengevoegd is vanuit twee roofdieren. De kinderen nemen allemaal een roofdier in hun hoofd. Die nemen ze als hoofd dier, aan dit dier gaan ze aspecten van een ander dier toevoegen.Beeldend probleem
De kinderen moeten kijken naar de dierlijke dynamiek. Waar zitten de poten vast? Hoe ziet een roofdier er werkelijk uit.Technisch probleem
De kinderen moeten iets toevoegen aan een eerdere creatie. Het moet nog steeds één mooi verband worden, iets wat een moeilijke opgave is voor sommige kinderen.De mal van de leeuw |
Ze maken een mal van een roofdier. Daarna gaan ze aan deze mal aspecten van andere roofdieren toevoegen. Bijvoorbeeld vleugels van een roofvogel of beschilderen als een krokodil.
De mal van een krokodil |
Werkprocessen
In deze opdracht komen twee werkprocessen voor. Het ontwerpproces komt hier aan de orde. Het ontwerpproces houdt in dat je werkt vanuit een idee, vanuit een concept. In dit geval is het beeldende probleem dat de kinderen moeten kijken naar de dierlijke dynamiek. Ze moeten een oplossing bedenken om dit te kunnen uitbeelden met kippengaas en papier-maché.Een ander werkproces dat hier aan de orde komt is experimenteel. Het wordt daarna een experiment voor de kinderen om aan hun gemaakte creatie aspecten toe te voegen van een ander roofdier. Het moet een goed uitziende roofdier blijven, maar er moeten aspecten toegevoegd worden. De kinderen weten van te voren niet hoe dit zal aflopen en hoe dit er uit zal zien.
Lesplan
Inleiding
Ik vertel de kinderen dat we vandaag een roofdier gaan maken van papier-maché. Dit project duurt twee weken. De kinderen maken de ene week het roofdier van papier-maché. Dit moet zeker wel een paar dagen drogen dus gaan we volgende week daarmee verder. Om de kinderen een idee te laten krijgen van de dierlijke dynamiek laat ik ze filmpjes zien waarop ze goed zien hoe een roofdier beweegt en waar de poten bijvoorbeeld vast zitten. Daarna zeg ik dat ze allemaal in stilte op een blaadje een roofdier moeten opschrijven. Daarna vertel ik dat ze dit roofdier van kippengaas en papier-maché gaan maken.Ik vertel daarna aan de kinderen dat we hier volgende week mee verder gaan. De creatie van papier-maché moet wel af zijn, maar volgende week gaan we hiermee verder. Ik vraag aan ze of ze in deze week al vast willen nadenken over welke aspecten ze aan hun papier-maché roofdier willen toevoegen. Ze mogen van thuis materialen meenemen die ze kunnen gebruiken.
Uitvoering
De kinderen gaan aan de slag met het kippengaas. Ze mogen op internet eventueel zoeken naar een foto van hun roofdier en die uitprinten zodat ze goed kunnen zien hoe een roofdier er daadwerkelijk uitziet. Ze mogen elkaar niet te veel helpen, want het moet echt een individueel werkstuk worden. Daarna gaan ze met oude kranten en behangerslijm de vorm van kippengas beplakken. Ze kunnen bijvoorbeeld meerdere lagen over elkaar heen doen op plekken waar een roofdier dikker is.Slot
Aan het einde van de uitvoering mogen de leerlingen hun product presenteren. Het gaat erom dat de leerlingen beargumenteren welke keuzes zij hebben gemaakt tijdens het proces. Waarom hebben ze voor deze vorm gekozen bijvoorbeeld.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten