woensdag 14 maart 2012

Muziek maken

In deze post wordt een les behandeld waarin het maken van muziek centraal staat.

Lesopzet

Een les muziek maken met het thema roofdieren. Wat mij heeft geïnspireerd is de film The Lion King en Afrikaanse instrumenten. Er komen veel scenes in voor waarbij spannende muziek te horen is.

Lesdoel

Aan het einde van de les kunnen de leerlingen filmmuziek maken, dus variëren in tempo, aanslag, instrumenten ect.

Opdracht

De filmmuziek zelf spelen door alleen naar de beelden te kijken. Het geluid staat uit en dat moeten zij zelf maken

Inleiding

Ik vertel de leerlingen dat we vandaag filmmuziek gaan maken. Samen overleggen we hoe we spannende geluiden kunnen maken. Daarbij doel ik op variatie in tempo en volume. Ook de instrumentkeuze is daarbij van belang.
Gezamenlijk komen we tot de volgende conclusies:
- Spanning opbouwen door eerst zacht en daarna hard
- Spanning opbouwen door eerst langzaam en daarna snel
- Hard trommelen staat voor agressie
- Gerinkel met de tamboerijn en geschud met de sambaballen staat voor: achtervolging
- De laatste harde slag op de trom staat voor: dood
- Alle instrumenten samen heel hard staan voor: paniek

Uitvoering

We kijken naar een fragment van The Lion King.

We bespreken na afloop van het fragment wat we te zien hebben gekregen. Samen maken we het verhaal bij de beelden.
Bij het verhaal beslissen we welke instrumenten waar en hoe ingezet kunnen worden. We maken een concrete verdeling.

Ik zet het fragment nog eens aan. Een aantal leerlingen beginnen zachtjes met hun tamboerijn te rinkelen. Daarna komen de djembe’s erbij. Zo breidt het zich uit tot een waar muziekspektakel.
Nadat er een keer geoefend is, is het tijd om het met elkaar te evalueren.

Slot

Wat ging goed en waar moeten er nog wat aanpassingen komen? Na de evaluatie spelen we nogmaals de muziek bij het filmfragment.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten